Web Analytics Made Easy - Statcounter


رضا اسماعیلی، از شعرای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به مناسبت سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری درباره وی گفت: درباره استاد حمید سبزواری به عنوان قافله‌سالار، پیر و پیشکسوت شعر انقلاب سخنان بسیاری گرفته شده، اما درباره شخصیت وی موارد فراوانی هم در مورد سبک ادبی استاد و هم در مورد شخصیت انسانی و سلوک اجتماعی استاد سبزواری وجود دارد که ناگفته باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: پیش از انقلاب سبکی که غالب بود و شاعران اغلب به سرودن شعر نیمایی و سپید می‌پرداختند، استاد سبزواری هوشمندانه برای اینکه بتواند در حوزه ادبیات تأثیرگذار باشد و دغدغه‌های خود را در قالب شعر بیان کند، از قالب‌های نیمایی برای سرودن شعر استفاده می‌کرد؛ از این رو ما امروز علاوه بر اینکه از استاد به عنوان قصیده‌سرای نامی نام می‌بریم و به عنوان یک شاعر سنتی می‌شناسیم، اما پیش از انقلاب شعرهایی در قالب نیمایی، چهارپاره و سپید وجود دارد که در کلیات اشعارش به چاپ رسیده است و یا بعضی از آنها هنوز منتشر نشده و در آینده چاپ خواهد شد.
اسماعیلی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد استاد، فرزند زمان خود بوده و نبض جامعه را می‌گرفت و وقتی مطالبه جامعه را شعر نو و نیمایی می‌یافت، سعی می‌کرد با زبان و لهجه مردم زمانه خود سخن بگوید و تعصبی در این زمینه نداشته است؛ چرا که پس از پیروزی انقلاب، ذهنیت غلطی در میان برخی از شاعران مذهبی ایجاد شده بود که تصور می‌کردند قالب‌های نیمایی و سپید خط قرمز ادبیات انقلاب است و یک شاعر انقلاب حق ندارد، شعر نیمایی و سپید بگوید؛ چرا که این قالب‌ها اغلب برای مضامین غیردینی استفاده می‌شد و به نوعی لهجه لائیک داشت. چهره‌هایی مانند استاد سبزواری با مصادره به مطلوب کردن این قالب‌ها و بیان مضامین انقلابی، حماسی و دینی این ذهنیت غلط را پاک کردند.
وی در ادامه عنوان کرد: نکته دوم درباره استاد سبزواری این است که وقتی اسم این شاعر به میان می‌آید، به عنوان یک شاعر سنتی که در قالب‌هایی مانند قصیده، مثنوی و غزل طبع‌آزمایی می‌کرده، می‌شناسیم اما کارنامه پر و پیمانی که در زمینه سرودهای انقلابی و حماسی دارد، نشان دهنده این است که استاد سبزواری یک انسان تک بعدی نبوده بلکه شاعر و هنرمند جامع‌الاطراف بود و از همه ابزارهای هنری و قالب‌های هنری برای ابلاغ پیام‌های دینی و حماسی استفاده می‌کرد، بعد از انقلاب هم به ویژه در دهه نخست، جامعه دینی ما نسبت به موسیقی نظر خوبی نداشت و اغلب تصور می‌کردند که موسیقی در اسلام، به صورت کلی منع و تحریم شده و نمی‌توانیم از قالب‌ها و ظرفیت‌های موسیقی برای بیان آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس استفاده کنیم.
این شاعر با اشاره به بهره‌گیری پدر شعر انقلاب از هنر موسیقی تصریح کرد: در همان دهه اول انقلاب و زمان حیات امام خمینی(ره) بر روی این تصور غلط خط بطلان کشیدند و گفتند اسلام با تجدد و مظاهر تمدن مانند سینما، تئاتر و موسیقی مخالف نیست، اما با هنری که مفاسد را ترویج می‌کند و در راستای ترویج آموزه‌های غیراخلاقی حرکت می‌کند، مخالفیم؛ از این رو همین جسارت سبب شد نسل نواندیش و هنرمندان نواندیش بسیج شوند تا از قابلیت‌های هنرهایی مانند موسیقی برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی استفاده کنند و یکی از این شخصیت‌ها استاد سبزواری بود و با پیوندی که با موسیقی‌دانان متعهد مانند استاد شاهنگیان، راغب، گلریز و ... برقرار کرد، نمونه‌هایی از سرودهای انقلابی را برای نخستین بار عرضه کرد و از موفق‌ترین سروده‌ها، سرودهایی است که استاد سبزواری شعرهای آن را سروده است و اگر بخواهیم این سرودها را فهرست کنیم، بیش از 400 قطعه و عنوان را شامل می‌شود. از این رو یکی از ابعادی که باید در رابطه با استاد سبزواری مورد توجه و بررسی قرار گیرد، حوزه سرودهای انقلابی است.
وی ادامه داد: بعد دیگر قصیده‌سرایی استاد است که به سبک خراسانی می‌سرود و فخامت و لحن آرکائیک این قصیده‌ها که به قصیده‌های بزرگانی چون اخوان ثالث تنه می‌زند و با آنها قابل قیاس است، باعث شده بود صلابتی که در قصیده‌های استاد سبزواری است، تقویت شود و جریان‌سازی کند و بسیاری، از این قصیده‌ها الگو گرفته و دست به خلق اثر ادبی زدند.
اسماعیلی در ادامه درباره شخصیت انسانی و اجتماعی استاد سبزواری گفت: استاد از جمله شاعرانی بود که پیش از انقلاب به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفت و در کنار امام و انقلاب قرار گرفت و در شرایط سختی که بر جامعه حاکم بود با روحیه انقلابی‌گری، نظام منحوس پهلوی را مورد انتقاد قرار می‌داد. به دلیل همین شجاعت و روحیه انقلابی، زندانی و شکنجه شد، اما از مسیر خود منحرف نشد و پس از انقلاب نیز به مسیر خود ادامه داد و ثابت قدم ماند.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حمید سبزواری شاعر سالروز رضا اسماعیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حاج عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی از بزرگان عرصه موسیقی مقامی خطه خراسان شمالی را تسلیت گفت.

متن پیام، محمدمهدی اسماعیلی، وزبر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد  از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم.
شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می بخشید.
دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.
اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.


به گزارش ایسنا آیین تشییع «عیسی قلی‌پور» معروف به «عیسی بخشی»، استاد چیره دست موسیقی مقامی خراسان شمالی امروز برگزار شد.
استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.
عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • کارنامه سیاست‌های مسکن پس از انقلاب
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم