Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری نخستین جشنواره مردمی موسیقی استان خوزستان «بانگ بیداری» عصر امروز یکشنبه 20 فروردین با حضور صادق آهنگران؛ دبیر این جشنواره، علیرضا عالی‌پور؛ دبیر اجرایی آن، محمد گلریز؛ نماینده هیئت داوران و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نامخواه؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در محل حسینیه هنر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست، صادق آهنگران؛ دبیر نخستین جشنواره مردمی موسیقی «بانگ بیداری» با ذکر خاطره‌ای از دوران مداحی و اجرای شعر و سرودهای انقلابی و حماسی در دوران پس از انقلاب و دفاع مقدس گفت: بارها در حین اجرای این سرودها با این مسئله مواجه شدم که از سوی بیت امام راحل این پیام مخابره می‌شود که ایشان می‌فرمودند به فلانی بگویید اشعار و سرودهای حماسی بخواند چرا روحیه مردم انقلابی ایران حماسی است.

وی ادامه داد: اکنون که به این موضوع دقیق‌تر می‌شوم به این نکته بیشتر واقف شده که امام راحل تا چه اندازه دارای بینش و درک عمیقی بودند چرا که اهمیت اجرای سرود و اشعار حماسی در آن مقطع از پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که ایران در بحبوحه دفاع از کیان و خاک اسلامی خود در برابر تجاوز دشمن بود تا چه اندازه به چنین ابزاری برای تقویت روحیه حماسی و سلحشوری خود نیاز داشت و خاطرم است که در آن شرایط که تصور می‌کردیم تا چه اندازه آثاری که اجرا می‌کنیم با مطلوب و توقع امام راحل فاصله دارد لذا تصمیم گرفتیم به اتفاق همکارانم همچون مرحوم حبیب‌الله معلمی در زمینه تولید آثار با سبک حماسی مبتنی بر اشعاری که آنها زحمت سرایش آن را می کشیدند کوشا باشیم.

اشعار و نغمات ارزشی موجب تحرک‌بخشی جریان انقلاب شده است

آهنگران تصریح کرد: بحمدالله در این عصر و شرایط با هدایت و راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری نیز که دغدغه‌های فرهنگی منطبق با آموزه‌های امام(ره) را دارا هستند سعی در زنده نگاه داشتن این روحیه سلحشوری و حماسی در خود و اطرافیان خود را داشته و داریم چرا که اعتقاد راسخی وجود دارد مبنی بر اینکه آن چیزی که موجب تحرک‌بخشی به این جریان مستمر ارزشی و انقلابی از ابتدا تاکنون شده و عواطف، احساسات و عزم پولادین مردم را تهییج کرده است همین اشعار و نغمات انقلابی و حماسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ انقلاب اسلامی متأثر و منبعث از فرهنگ سرخ عاشورای حسینی است گفت: لازمه حفظ روحیه حماسی در اشعار و ترانه‌های انقلابی گره خوردن مفاهیم و مصادیق آن با جریان جاری نهفته در فرهنگ عاشوراست و اگر جدای از این فرهنگ و باور باشیم که مسلماً کاری به جایی نخواهیم برد و عجین شدن اشعار و سرودهای حماسی و انقلابی اوایل انقلاب با این فرهنگ الهام‌بخش حسینی بود که توانست با وجود بضاعت کمی که در زمینه ادوات و تجهیزات موسیقی و تولید آهنگ و سرودهای انقلابی در اختیار داشتیم، از این آثار محصولات ماندگاری که طی دهه‌ها همچنان به عنوان الگو از آنها استفاده می‌شود برجای بگذاریم.

دبیر نخستین جشنواره مردمی موسیقی«بانگ بیداری» در ادامه تأکید کرد: ملت ایران ملتی ولایتمدار و دوستدار فرهنگ اهل بیت(ع) هستند و لذا آثاری در حوزه شعر و موسیقی را که با چنین مفاهیم و مصادیقی همراه باشند را به خوبی دریافت کرده و به عمق پیام و هدفی که از ساخت آن اثر هنری انتظار می‌رود پی خواهند برد.

در برهه‌ای تصمیم گرفتم با استفاده از ابزارآلات موسیقی اشعار و سرود انقلابی بخوانم

وی با اشاره به اینکه با فرض تثبیت در محتوای ارزشی آثار شعر و موسیقی انقلابی باید به دنبال استفاده از ابزارآلات به روز در زمینه تولید موسیقی بود تا بتوان به این واسطه توجه نسل جوان و مخاطبان با سلایق جدید را نیز به خود معطوف ساخت گفت: در برهه‌ای پس از دوران دفاع مقدس شخصاً به این نتیجه رسیدم که دیگر نمی‌توان اشعار و سرودهای به کار رفته در مداحی‌ها و اجراهای خود را با مقولاتی همچون سینه‌زنی و مقولاتی همچون روضه‌خوانی همراه سازم و لذا به پیشنهاد و تشویق برخی از دوستان فرهنگی سعی در بازخوانی برخی از این آثار که مردم با آن خاطرات خوبی دارند با استفاده از آلات موسیقی داشتم که البته مورد نقد شدید عده‌ای قرار گرفتم و برخی از دوستان به ویژه دوستان روحانی از این تغییر رویکرد من در زمینه تولید آثار شعری و سرودهای انقلابی استقبال کردند و آن چیزی که برای من پراهمیت بود اینکه توانستم با استفاده از این فضای جدید، طیف بیشتری از مخاطبان در نسل‌های بعد انقلاب اسلامی را نیز با خود همراه کرده و با اشعار و سرودهای انقلابی آشتی بدهم.

آهنگران در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مردمی موسیقی«بانگ بیداری» و اهمیت آن با توجه به اینکه استان خوزستان و اهواز به عنوان شهری حماسی میزبانی آن را به عهده گرفته است گفت: در همان روزگار دوران جنگ و دفاع مقدس نیز سبک اجرایی بسیاری از اشعار و سرودهای حماسی ما متأثر از بومیان خوزستان که در کانون حوادث و رویدادهای دوران دفاع مقدس قرار داشتند سبکی محلی و جنوبی بود که البته اجرای آن و مواجهه مخاطب با آنها بسیار دلنشین به نظر می‌رسید و امیدوارم که آثار شرکت‌کننده در این جشنواره نیز در ادوار آتی بسیار به این مهم یعنی توجه به سبک‌های شعری و سرودی مردم خونگرم خوزستان توجه داشته باشند.

سادگی و بی‌پیرایگی ویژگی آثار این دوره از جشنواره

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست محمد گلریز؛ نماینده هیئت داوران نخستین جشنواره مردمی موسیقی«بانگ بیداری» در سخنانی به ویژگی‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره در شهر حماسی اهواز یک رویداد فرهنگی خودجوش بوده است که با امکانات بسیار ساده و نه چندان حرفه‌ای به بار نشسته است و باید گفت با وجود این سادگی و بی‌پیرایگی که در اغلب آثار هیئت داوران با آن مواجه بودند اما خوشبختانه با آثار قابل تأمل و قابل تقدیری در جریان نخستین دوره برگزاری این جشنواره مواجه بودیم.

وی با گلایه از وزارت ارشاد به منظور کم‌کاری در حوزه موسیقی انقلاب و اینکه چرا بزرگترین جشنواره موسیقی کشور یعنی جشنواره «موسیقی فجر» عاری از هر نوع آثار انقلابی و ارزشی است در ادامه گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که این جشنواره مردمی است و لذا از بضاعت و امکانات خیلی زیادی که این توقع را ایجاد کند که بسیار جریان‌ساز باشد و بتواند خلأ فرهنگی موجود در عرصه موسیقی انقلاب اسلامی را پر نماید، برخوردار نیست و البته در حد و اندازه خود کارساز بوده و جریان‌آفرین خواهد بود و جامعه موسیقی در این زمینه باید مطالبه‌گری اصلی را از متولیان واقعی فرهنگ و هنر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای انقلابی همچون حوزه هنری داشته باشند که چرا اینچنین در زمینه پرداختن به موسیقی انقلاب بی‌تفاوت بوده و سرمنشأ تحولی عظیم که به احیای موسیقی انقلاب با همه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایش خواهد انجامید، نیستند؟

گلریز در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با معین شدن نتایج این جشنواره در روز برگزاری و اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر از آنها شرایطی به وجود آید که آنها مورد حمایت از سوی دبیرخانه جشنواره قرار گرفته و با ارتباطی که با کارشناسان و نخبگان این عرصه برقرار خواهند کرد، در ادوار آتی جشنواره شاهد تولید و عرضه آثار ارزنده‌تری نسبت به دوره نخست آن باشیم.

موسیقی در جریان انقلاب هیچگاه تفننی و تزئینی نبوده است

براساس این گزارش در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه؛ رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره به ارائه توضیحاتی در مورد فلسفه برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: از نقطه نظر جامعه‌شناسی موسیقی، نسبتی عمیق و تنگاتنگ میان مقوله انقلاب و موسیقی و نقشی که این هنر در برهه‌های گوناگون انقلاب ایفا کرده است وجود دارد و اینگونه نیست که به موسیقی انقلابی باید به عنوان یک مقوله تفننی و تزئینی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: موسیقی انقلاب به بازتولید شور و اشتیاق انقلابی در میان توده مردم مأمور شده بود تا به این واسطه همچنان روحیه سلحشوری و مبارزه با استکبار در میان آحاد مردم زنده بماند و جشنواره مردمی موسیقی«بانگ بیداری» درصدد است در شرایطی که مقداری از آن شور و اشتیاق انقلابی کاسته شده است نسبت به سه گسست پیش رو در زمینه هنر انقلاب اسلامی پرداخته و در حوزه موسیقی آن را ترمیم کند.

نامخواه تصریح کرد: گسست تاریخی موسیقی انقلاب یعنی قطع ارتباط نسل جوان انقلاب با نسلی طلایی از افرادی که در سالهای نخستین پیروزی انقلاب و در دوران جنگ به تولید آثار فاخر و ماندگار در حوزه موسیقی می‌پرداختند، اصلی‌ترین معضل فرهنگی در زمینه هنر انقلاب است و گسست اجتماعی به تبع آن که همچنان با وجود استفاده از ادوارت و ابزارآلات مدرن و به روز موسیقی نتوانسته‌ایم میان مفاهیم و محتوای موجود در این موسیقی با مخاطبان امروز جامعه ارتباط خوبی برقرار کنیم و دیگری، گسست درونی موسیقی است که باید تجانسی میان شیوه سنتی تولید و اجرای آنها با شیوه‌های مدرن و مقبول مخاطب کنونی برای جذب حداکثری مخاطب به وجود آید که این جشنواره درصدد است که این گسست‌های ایجاد شده را طی سالیان گذشته تبدیل به یک پیوست نماید و لذا ترکیب هیئت ارزیاب و داوری این جشنواره از طیف‌های گوناگون کارشناسان موسیقی از نظر نسل، دیدگاه و سلایق و پرداختن به وجهی حرفه‌ای از موسیقی انتخاب شده‌اند که همه مؤلفه‌های مورد نظر در زمینه قضاوت آثار مورد لحاظ واقع شود.

ارسال 85 اثر به دبیرخانه جشنواره در مدت تعیین شده فراخوان

این گزارش حاکی است در پایان این نشست، علیرضا عالی‌پور؛ دبیر اجرایی این جشنواره نیز به ارائه توضیحاتی در مورد ماهیت این جشنواره پرداخت و گفت: نخستین جشنواره مردمی موسیقی «بانگ بیداری» را مرکز فرهنگی «رسانه بیداری» که متشکل از جمعی از فعالان فرهنگی استان خوزستان است برگزار می‌کند که در مدت اعلام فراخوان 85 اثر موسیقایی در دو بخش سرود و تک‌خوانی به دبیرخانه واصل شد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه این نخستین دوره این جشنواره است اما با این وجود اغلب آثار هم از نظر کمیت و هم کیفیت قابل توجه بودند و سرفصل‌هایی علاوه بر موضوع‌محور بودن این جشنواره که عبارت از انقلاب و دفاع مقدس، استکبارستیزی و مدافعان حرم است، در ارزیابی آثار ملاک نظر قرار گرفت.

عالی‌پور افزود: 16 اثر در بخش تک‌خوانی و 15 اثر در بخش سرود به ارزیابی و داوری نهایی این جشنواره راه یافتند و همانطور که گفتم غیر از موضوع‌محور بودن، مواردی همچون غیرتکراری بودن، بومی‌گرایی و نوگرایی، بهره‌گیری صحیح از تکنیک‌های تولید موسیقی و تناسب موسیقی و شعر با مضامین انتخاب شده مورد توجه هیئت داران قرار گرفت.

25 فروردین؛ برگزاری اختتامیه جشنواره

وی در پایان گفت: 25 فروردین اختتامیه جشنواره با تقدیر از برگزیدگان در تالار مهتاب کتابخانه مرکز اهواز برگزار خواهد شد که در آن تندیس حاج صادق آهنگران به اضافه جوایز نقدی طبق عرف سایر جشنواره‌ها اعطا خواهد شد و همانروز نیز این موضوع که آیا جشنواره به شکل دوسالانه برگزار شود و یا هر سه سال یکبار شاهد برگزاری آن باشیم به اطلاع حضار خواهد رسید.

امیرسجاد دبیریان

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۱۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار کردستانی به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اعزام می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سعید شعبانی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه قرارگاه راهیان نور کردستان با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار نفر به مراسم ارتحال امام اعزام شدند، اظهار کرد: امسال چهار هزار نفر از کردستان برای شرکت در مراسم ارتحال امام (ره) اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته دستگاه‌های متولی متعهد به تأمین ۷۱ اتوبوس برای اعزام زائران و شیفتگان حضرت امام (ره) به مرقد ایشان بودند چه برخی از دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکردند.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت‌المقدس یادآور شد: برای اعزام زائران به مراسم ارتحال امام (ره) ۶۰ درصد هزینه‌ها در زمینه تأمین اتوبوس برعهده ادارات و ۴۰ درصد مابقی نیز به عهده استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

شعبانی همچنین به اردوی راهیان نور پرداخت و اضافه کرد: سال گذشته ۵۲ هزار نفر از یادمان‌های شهدا در مریوان، سروآباد، بانه و سنندج بازدید کردند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۵ هزار نفر نیز از استان کردستان در سال گذشته به یادمان شهدا در جنوب اعزام شدند.

کد خبر 6098055

دیگر خبرها

  • ۴ هزار کردستانی به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اعزام می‌شوند
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • آهنگران: امام(ره) فرمودند که نسل ما، نسل حماسه است
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی